Skriftstørrelse

Hopp til her

Oktober er Stopptober

Vi oppfordrer alle om å bli med på Stopptober. Enten ved å slutte med røyk eller snus, eller ved å støtte en som slutter.

Målet med Stopptober er å motivere dem som røyker og snuser til å gjøre et slutteforsøk fra 1. oktober og klare seg gjennom 28 dager. Dersom man kommer gjennom de 28 første dagene uten røyk, har man fem ganger så stor sjanse for å lykkes i å slutte for godt. Det kan også være enklere å slutte hvis du føler at du tar del i noe større enn deg selv. Derfor er Stopptober utformet som en masseutfordring.

Stopptober er basert på at man skal ta små skritt – én dag av gangen – og plutselig har man klart 28 dager uten røyk. Helsedirektoratet har også laget en chatbot i Facebook Messenger som følger deg gjennom de 28 første dagene. Den og oversikt over andre hjelpemidler finnes på slutta.no

7 tips til deg som skal slutte å røyke eller snuse:

  1. Bestem deg for en dato du skal slutte. Last gjerne ned Slutta-appen og legg inn sluttedatoen din. Appen starter nedtelling og sender deg meldinger med tips til forberedelser.
  2. Fortell venner og familie at du skal slutte. Da blir beslutningen mer forpliktende. Du får også større forståelse fra andre hvis du er litt sur og grinete de første dagene.
  3. Gruer du deg til nikotinabstinens? Bruk dagene i forkant til å snakke med fastlegen eller apoteket om nikotinlegemidler. Lytt gjerne til råd fra dem du kjenner som har sluttet. Bestem deg for om du vil trappe ned i forkant, eller snuse og røyke som vanlig fram til sluttedatoen din.
  4. Idrettsutøvere bruker visualisering for å nå målene sine – gjør det du også! Tenk på situasjoner hvor du tidligere røykte eller snuste. Se for deg den samme situasjonen, men at du ikke røyker og snuser, og at du synes det er ok. Bildet du lager forteller deg at det går bra. Gjør dette så ofte du kan.
  5. Tenk gjennom før du slutter hvilke fristelser som vil komme. I hvilke situasjoner vil det være vanskeligst å la være å snuse eller ta en røyk? Se for deg disse situasjonene på forhånd, og bestem deg for én eller flere løsninger. Lag dine egne «hvis-så»-planer: Hvis jeg blir tilbudt røyk på fest, så skal jeg si nei takk, jeg røyker ikke. Hvis jeg får røyksug, så skal jeg drikke et glass kaldt vann. De første dagene er gjerne verst, så enkelte situasjoner og steder kan det være lurt å unngå helt akkurat da.
  6. Premier deg selv for at du følger planen. Sett av pengene som du ellers bruker på snus eller røyk til å kjøpe noe du ønsker deg. Begynnelsen er ofte verst, så gi deg selv den første premien gjerne allerede etter ett døgn. Ikke vent for lenge med neste premie.
  7. Aller sist: Skriv en liste over alle fordelene med å være snus- og røykfri, og dine grunner til å slutte. Oppbevar listen lett tilgjengelig slik at du kan ta den fram med jevne mellomrom.

Slik støtter du en slutter:

Både røyking og snusbruk er mer enn en dårlig vane. Det kan også være sterk avhengighet. Derfor er det å slutte en stor utfordring. Som venn eller familiemedlem kan man være en viktig støttespiller. Det er viktig å huske på at selv om man har bestemt seg for å slutte, forsvinner ikke tankene om røyk og snus med det samme. Det tar tid før abstinensene avtar. Det er ikke ditt ansvar å få andre til å slutte, men du kan støtte den som slutter med røyk eller snus. Her er noen enkle tips:

  • Ha tålmodighet dersom slutteren er irritabel og urimelig den første tiden. Det er ikke din skyld, så ikke ta det personlig. Humørsvingninger kan skyldes abstinenser og sug.
  • Skryt av hvor flink slutteren er som holder ut til tross for abstinenser og fortell hvor stolt du er av ham eller henne.
  • Forsøk å få den som slutter til å tenke på andre ting enn røyk og snus. Foreslå en gåtur, bli med på kino eller ta en spillkveld. Tilby gjerne pastiller eller tyggis. Ha litt oppkuttet frukt og grønnsaker i kjøleskapet dersom du bor sammen med en slutter.
  • Ikke bli skuffet og begynn å tvile dersom slutteren din har hatt en sprekk. Det er viktig at du viser at du tror han eller hun klarer det. Mange må prøve å slutte flere ganger før de klarer det. En sprekk betyr ikke at sluttingen er mislykket. Det er om å gjøre å fortsette sluttingen.
  • Husk å feire alle milepæler! En hyggelig melding, en blomst eller en kinobillett. Første dag uten røyk eller snus, første uke og ikke minst 28 dager. Klarer man seg 28 dager, femdobles sjansen for å lykkes for godt.
  • Del gjerne egne erfaringer hvis du selv har sluttet.
  • Spør gjerne hvordan han eller hun har det, og ikke bare om sluttingen. Ta deg tid til å lytte uten å komme med egne betraktninger.
  • La den som slutter vite at du er tilgjengelig når han eller hun trenger et oppmuntrende ord.

Tall om røyk og snus:

  • Norge røyker 11 prosent av befolkningen daglig og rundt 8 prosent av og til. Det utgjør til sammen over 800 000 mennesker.
  • Andelen dagligrøykere er halvert i løpet av de siste ti årene.
  • Det er 12 prosent av befolkningen som bruker snus daglig. Det tilsvarer rundt 520 000 personer. Blant unge 16–24 år bruker 19 prosent snus daglig.
    Kilde: Statistisk sentralbyrå, tall fra 2017
  • Last updated on .

Adresse

Åpningstider: Mandag-fredag kl. 08-15
Nesgata 11, 4480 Kvinesdal

Kommunenummer: 1037
Organisasjonsnummer: 964 964 076

Kontakt oss

Telefontid: Mandag - fredag kl. 8-15
Sentralbord: 38 35 77 00

Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Om nettstedet

Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Webredaktør: Hege Fåland Ludviksen


Personvern og informasjonskapsler

Logg inn

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me