Mentorprogrammet har som mål å rekruttere og beholde helsepersonell med høyskole- og helsefagutdanning. Flere kommuner som har deltatt, viser til veldig gode resultater tilknyttet til at færre har sluttet i jobben etter deltakelse i mentorprogram. De viser til at nyansatte får en god og trygg oppstart i jobb, og at det har bidratt til faglig utvikling og tid for refleksjon i en travel arbeidshverdag både for den nyansatte, men også for den som er mentor.
Aktivitetene i mentorprogrammet skal foregå i organiserte former hvor det er satt av tid til systematisk opplæring og oppfølging. Mentorprogrammet vil tilpasses til den enkelte ansattes behov, og justeringer gjøres underveis. Avdelingsleder og mentor har ansvar for den nyansatte i mentorprogrammet.
Mentor og nyansatt
Nyansatt blir fulgt opp en mentor. Mentor er kollega med erfaring og kompetanse innenfor sitt fagfelt, og skal støtte, veilede og guide deg som nyansatt.
Personlig
Målet er at du som nyansatt skal oppleve trygghet gjennom å få støtte fra mentor i utfordringer og problemer. Du skal kunne ta opp vanskelige spørsmål i fortrolige rammer. Belastningen som nyansatte ofte erfarer vil med dette kunne reduseres. Mentor bistår i å se hva som er “godt nok”, og hjelper deg med å avklare forventninger til deg selv. Likedan kan mentor hjelpe deg med prioritering av arbeidsoppgaver og organisering av arbeidsdagen.
Sosialt
Mentor skal bidra til å gjøre deg kjent med avdelingenes kultur og organisering. Mentor skal være en støtte til innføring til avdelingens arbeidsmiljø og fortelle hva man kan bidra med selv.
Faglig
Faglige spørsmål og opplæring skal inngå i mentorprogrammet. Mentorsamtalen er en samtale mellom mentor og deg som nyansatt som likeverdige kolleger og skal være preget av gjensidig tillit og støtte. Ett av målene er å skape refleksjon og ettertanke som gjør at du opplever utvikling, vekst og mestring i din yrkesutførelse. For nyutdannede skal en mentor gi en faglig støtte. For erfarne som er nye på virksomhet eller i kommunen, kan fokuset være dreid mer over til hvordan vi jobber her, hvordan nye systemer fungerer, og faglige og etiske refleksjoner
Mentorprogrammet
Før oppstart
Du vil få tilsendt informasjon om virksomhet og avdeling, og plan for oppfølging utfylt med personalia, dato for første mentorsamtale, samt navn og en presentasjon av mentor. Mentor tar kontakt med deg før oppstart per telefon eller avtalt møte.
Første dag
Administrativ del av opplæringen (tilpasses individuelt etter avdeling). Bli kjent med virksomhetens rutiner/prosedyrer i kvalitetssystemet og gjennomgang av sjekklister/opplæringsplan for nyansatt.
Opplæringsvakter
Delta i oppgaver i avdeling med mentor eller annen avtalt kollega.
I løpet av opplæringsperioden
Samarbeid om å kartlegge ditt behov og hva som må følges opp videre etter opplæringsvaktene.
Uke 1-52
Jevnlige samtaler med mentor og avdelingsleder.
Dato og tid er satt opp i ditt mentorprogram.
Arbeid- og ansvarsfordeling
Virksomhetsleder har det øverste ansvaret på enheten.
Avdelingsleder har personalansvar og skal gjennomføre tre prøvetidsamtaler med den nytilsatte. Avdelingsleder skal også være en støtte for og en samarbeidspartner med mentor.
Din mentor har ansvar for din opplæring blant annet via mentorsamtaler. En slik samtale har et faglig fundament der det benyttes ulike veiledningsmetoder og verktøy. Samtalene kan utføres i ulike former og tilpasses etter den enkeltes behov.
Du som nyansatt har ansvar for å tilegne deg nødvendig opplæring jfr. virksomhetens rutiner, og har ansvar for å bringe noe inn i mentorsamtalene.
Før oppstart
Leder
Avdelingsleder tar kontakt med nyansatt og avtaler opplæringsvakter. Informasjon om mentorprogram, mentor og avdelingen utleveres.
Mentor
Samarbeidsmøte mellom avdelingsleder og mentor for å planlegge oppstart for nyansatt.
Første dag
Leder, mentor og nyansatt
Administrativ del av opplæring. Bli kjent med rutiner, prosedyrer og sjekkliste/opplæringsplan for nyansatte. Gå gjennom kvalitetssystem, avviksregistrering, opplæringspakker, Profil m.m.
Opplæringsvakter
Mentor og nyansatt
Delta i oppgaver i avdeling sammen med mentor eller annen veileder.
I opplæringsperioden
Mentor og nyansatt
Mentor og nyansatt samarbeider om å kartlegge den nyansattes behov. Hva må følges opp?
14 dager
Leder og mentor
Avdelingsleder har oppfølgingssamtale med mentor.
- Hvordan oppleves mentorprogrammet?
- Roller og ansvarsfordeling.
Før første ansvarsvakt
Leder og nyansatt
Gjennomgang av rutine for ansvarsvakt. Vurderes individuelt når nyansatt er klar.
Uke 3-8
Mentor og nyansatt
Ukentlige samtaler.
Første møte: Forventningsavklaring og videre plan.
2 måneder
Leder, mentor og nyansatt
Avdelingsleder har:
- Møte med oppfølging av mentor .
- Prøvetidssamtale med nyansatt
Uke 8-18
Mentor og nyansatt
Samtaler mellom mentor og nyansatt hver 14. dag.
4 måneder
Leder og mentor
Avdelingsleder møter mentor for oppfølging.
5 måneder
Leder og nyansatt
Avdelingsleder har prøvetidssamtale med nyansatt.
7-12 måneder
Leder, mentor og nyansatt
Samtaler mellom mentor og nyansatt hver 4. uke. Avslutningssamtale innen 52 uker. Avdelingsleder har medarbeidersamtale med nyansatt.
Åpne flytskjema som bilde. (PNG, 279 kB)