Årsplan del 2 Åmotsmarka barnehage 2025/2026

Åmotsmarka barnehage - Klikk for stort bilde

Åmotsmarka barnehage ligger i naturskjønne omgivelser på toppen av kommunens største boligfelt, Hamrebakkene, med kort vei til fantastiske turområder som Botnan og Hamre. 

Vi er en kommunal heldagsbarnehage, og den største av kommunens barnehager. 

I barnehagen vår har vi høyt fokus på natur og friluftsliv, og alle avdelingene er mye ute i skog og mark. Barnehagen har sin egen naturbase i Botnan som har fått navnet “Camp Botnan”. Her har vi grillhytte, tårngamme , zip line, og en flott tipi landsby som vi bruker året rundt. Vi har også minibuss som vi bruker til diverse utflukter. 

«Årsplan del 2» som du nå holder i hånden, er en plan over hva barnehageåret vårt kommer til å by på av små og større temaer, aktiviteter og arrangementer. Hvilke pedagogiske tilnærminger og arbeidsmåter vi ønsker å legge vekt på, samt litt informasjon med tanke på gjensidige forventninger mellom barnehage og hjem. 

Hver måned vil avdelingene publisere en egen månedsplan og brev, hvor dere vil motta mer informasjon og dokumentasjon i forhold til det daglige arbeidet med barna, aktiviteter og innhold. 

I tillegg til denne årsplanen har vi en “Årsplan del 1” som gjelder fra 2022 – 2025. Den er felles for alle barnehagene i Kvinesdal, og inneholder blant annet vår visjon, våre verdier, satsingsområder og rammebetingelser.

Slik jobber vi – metoder og fokusområder:

«Ulike barn, like muligheter»

Storyline

Storyline er en tverrfaglig arbeidsform med fokus på at barna skal være aktive. Arbeidet bygges systematisk opp gjennom en temafortelling - "storyline", med tett dialog mellom personalet og barna. Arbeidet synliggjør og videreutvikler barnas kunnskap og erfaringer. Personalet vil i stor grad fungere som veiledere og arbeidsledere. Barna skal ikke belæres, men selv oppdage, handle og reflektere. 

"Barna kommer inn på avdelingen en morgen, og hele avdelingen er rotete! Noen små spor viser seg rundt omkring...Hva har skjedd? Hvem har laget disse sporene? Hvem har rotet slik på avdelingen? Vi finner et brev under bordet! Alle setter seg i ring for å høre hva som står i brevet...."

Slik kan en begynnelse på storyline være. Undringen og fokuset er med en gang på det som har hendt. Nå er det bare fantasien som stopper oss. Nye hendelser og oppdagelser vil føre historien videre, og imens må barna lage ting, løse oppgaver og samtale om hva som skjer og hva de tror skal skje…

Lekbasert Læring

For å øke barns forutsetning til å tilpasse seg både faglig og sosialt på skolen, er det særlig viktig å stimulere sosiale ferdigheter, selvregulering, språk og matematikk allerede i barnehagen.

I den pedagogiske tenkingen til lekbasert læring fremheves det at lek er den viktigste kilden til læring i tidlige år. Lekbasert læring bygger på et helhetlig syn på barn og barns læring, hvor læring ikke er separert i ulike områder, men hvor all læring er uløselig knyttet sammen. Barn søker mening i alt de gjør, og gjennom lek, og spesielt rollelek, stimuleres både sosiale, emosjonelle og kognitive ferdigheter. Lekbasert læring består av både fri lek og veiledet lek. 

I veiledet lek er det viktig av barna er aktive i egen læringsprosess og lærer gjennom å oppdage, utforske og undersøke. 

I dette arbeidet beriker pedagogen miljøet med gjenstander og leker som fremmer barnas trang til utforsking og gir inspirerende lekemuligheter som er gjennomsyret av rammeplanens innhold. 

Pedagogen er her med å kommenterer barnas oppdagelser, leker sammen med barna, stiller åpne spørsmål i leke situasjonene og gjør barna oppmerksomme på ulike måter å bruke leker og annet materiell på. Den voksne legger dermed til rette for at barna kan "snuble i læringsmuligheter". Gjennom bruk av åpne spørsmål, observasjon og samspill underveis får pedagogen kjennskap til barnets utviklingsnivå og kan støtte, veilede og utfordre barnet innenfor sin nærmeste utviklingssone.

Naturbasen i Botnan

I umiddelbar nærhet til barnehagen har vi naturbasen i Botnan, som brukes aktivt som læringsarena. Dette flotte området har vi opparbeidet gjennom et tett samarbeid med grendeutvalg og foreldre, og vi har to dugnader i året for å opprettholde og utvikle stedet. 

Her får barna utviklet sine motoriske ferdigheter i ulendt terreng, og får bli kjent med og utfordret sine egne grenser for hva de mestrer og tør. Barna i Åmotsmarka skal gjøre erfaringer med å gi omsorg og ta vare på nærmiljøet og naturen. Vi legger stor vekt på at barna skal være mye ute. 

Målet er at barna skal oppleve det positivt å drive med aktiviteter ute i all slags vær, og mye av det pedagogiske opplegget vil dermed også foregå ute i naturen. Barna skal få verdifulle naturopplevelser, og barnehagen skal bidra til at barna opplever tibørlighet til naturen.

Barnehagesvømming

Førskolebarna på Perlerosa tilbys jevnlig svømming i KvinaBadet. Det er da fokus på vanntilvenning, lek og det å bli trygg i vann i mindre grupper. 

Vi vet det er store individuelle forskjeller med tanke på hvor mye erfaring barn har med å være i vann og svømmehall, og hvor trygge de er i vann. 

Målet vårt er at vi skal bidra til å utjevne disse forskjellene, og gi barna større mulighet til å stille med samme utgangspunkt og erfaringsgrunnlag når de skal begynne med svømmeopplæring i skolen.

Logo trafikksikker barnehage - Klikk for stort bilde

Trafikksikkerhet

Kvinesdal Kommune er sertifisert som trafikksikker kommune. 
Å forstå hvordan man skal ferdes i trafikken på en trygg og sikker måte tar tid, og bør øves inn tidlig. Fra samfunnets side forventes det at barn helt ned i 5-års alderen skal kunne ferdes på skoleveien. 

Vi har fokus på å øve på å bevege seg i trafikken gjennom hverdagslige situasjoner, som for eksempel fotturer langs trafikkert vei. Barna har også tillatelse til å ta med egne sykler i barnehagen, hvor de får øve seg på å sykle og samtidig forholde seg til andre fotgjengere og syklister inne på barnehagens uteområde. Vi trekker også trafikksikkerhet inn i det pedagogiske opplegget på avdelingene, og bruker blant annet verktøy som Tarkus og Barnas trafikk-klubb. Vi utforsker, øver, leker og lærer oss gjennom temaer som sikkerhet i bil, refleksbruk, trafikkregler som fotgjenger, skilt i trafikken og bruk av hjelm m.m.

“Høykvalitetsbarnehager i Kvinesdal”

Barnehagene i Kvinesdal er i gang med en satsing som vi har valgt å kalle “Høykvalitetsbarnehager i Kvinesdal”. 

Denne satsingen baserer seg på teori fra CLASS (Classroom Assessment Scoring System) som er et forskningsbasert verktøy som setter søkelys på kvaliteten i samspillet mellom barn og voksne i barnehagen. 

Det er satt av tid og ressurser for å arbeide med dette fremover, både på tvers av barnehagene, internt i hver barnehage, og helt ned på avdelingsnivå. 
Målet vårt er å videreutvikle oss som høykvalitetsbarnehage, med særlig vekt på varme, støttende og læringsfremmende interaksjoner. 

Gjennom CLASS får vi et felles språk og verktøy for å reflektere over og styrke relasjonene i barnehagehverdagen. 
Dette arbeidet vil bidra til at alle barn i Åmotsmarka barnehage møtes av trygge, sensitive og kompetente voksne – hver dag.

Kroppen er min

Alle barnehagene i kommunen bruker samtaleverktøyet "Kroppen er min" for å kommunisere med barna om ulike former for krenkelser av kroppen, og hva de kan gjøre dersom de har hatt eller får slike opplevelser. Barna deltar i samlingsstunder der vi retter oppmerksomheten på egne og andres grenser, på ulike former for berøringer og følelser, på hvem som bestemmer over kroppen, om gode og vonde hemmeligheter, samt om hvem barn kan henvende seg til for å få hjelp når de opplever noe som er vondt, dumt, ekkelt eller forvirrende. 

Dette gjør vi fordi forsking og erfaring viser at mange barn utsettes for krenkelser (for eksempel fysisk vold eller seksuelle overgrep) i barnehagealderen, og fordi det er et stort problem at barn ikke har fått vite at de kan snakke med voksne som kan hjelpe dem. Altfor mange går alene med vonde hemmeligheter i årevis. 

Ved å bruke "Kroppen er min!" vil barnehagen bidra til at barna så tidlig som mulig får forståelse av at alt kan snakkes om med trygge voksne. 
Alle de ansatte i barnehagen gjennomfører kurs og opplæring, slik at de får kunnskap om temaene barna skal introduseres for. 

De ansatte som skal lede samlingsstundene har i tillegg et ferdighetstreningskurs med god trening i å samtale med barn om krenkelser av kroppen. 
Hele personalgruppa er involvert i jevnlige øvelser på å snakke med barn om temaer som kan være vanskelige å snakke om. 

Årets Tema: «Mangfold fra Hav til Hei»

I barnehageåret 2025–2026 skal vi i Åmotsmarka barnehage arbeide med det overordnede temaet «Mangfold fra Hav til Hei». Dette temaet er også kommunens visjon, og vi ønsker å gjøre det levende og meningsfullt for barna gjennom hele året.

Temaet gir oss en unik mulighet til å utforske både det nære og det fjerne – naturen, menneskene, historien og kulturen som omgir oss – og til å løfte frem mangfoldet i alt vi er og alt vi gjør. «Mangfold fra Hav til Hei» rommer både det geografiske og det menneskelige mangfoldet. Det handler om å bli kjent med seg selv og hverandre, om å oppdage ulikheter og likheter, og om å utforske det rike natur- og kulturlandskapet vi er en del av. Temaet gir oss mulighet til å jobbe med alt fra identitet og fellesskap til dyreliv, lokalhistorie og bærekraft – og det gir rom for barns medvirkning i alle ledd.

Vi ønsker at barna skal få være med på å forme innholdet i temaet. Gjennom samtaler, observasjoner og lek vil vi fange opp barnas interesser og nysgjerrighet, og bruke dette som utgangspunkt for videre arbeid. På denne måten blir temaet levende og relevant for barna, og vi sikrer at deres stemmer blir hørt og tatt på alvor.

Fra meg selv til fellesskapet

Vi starter året med å bli kjent – med oss selv, med hverandre og med barnehagen. 

Videre vil vi utforske mangfoldet i barnegruppen – ulike språk, kulturer, familier og erfaringer. Vi vil løfte frem at alle mennesker er forskjellige, og at dette er noe som gjør fellesskapet vårt rikere. Vi vil bruke bøker, musikk, mat, bilder og fortellinger fra ulike deler av verden for å skape nysgjerrighet og respekt for mangfold.

Naturen som læringsarena

Gjennom hele året vil vi bruke naturen aktivt som læringsarena. Fra hav til hei – fra fjorden og elvene til skogen og fjellene – har vi et mangfoldig og rikt landskap rett utenfor døren. Vi vil utforske dyreliv, planter, vær og årstider, og bruke naturen som utgangspunkt for undring, lek og læring.

Lokalhistorie og kulturarv

Et annet viktig aspekt ved temaet er å utforske sporene etter dem som har levd her før oss. I Kvinesdal finnes det mange spennende kulturminner og historier, blant annet fra vikingtiden. Vi ønsker å ta barna med på en reise tilbake i tid, der vi sammen kan undre oss over hvordan mennesker levde før, hva de trodde på, hvordan de bygde hus og båter, og hvordan de brukte naturen. Gjennom besøk, fortellinger, rollespill og kreative aktiviteter vil vi gjøre historien levende for barna. Kanskje lager vi våre egne vikingskip i miniatyr, eller bygger en vikinglandsby i skogen? Her er det fantasien og barnas interesser som setter rammene.

Bærekraft og ansvar

Mangfold handler også om å ta vare på det vi har – naturen, fellesskapet og fremtiden. Vi vil la barna få erfaring med å ta ansvar for miljøet rundt seg. Dette kan være å rydde søppel på tur, sortere avfall, ta vare på planter og dyr, eller å snakke om hvordan vi kan bruke mindre plast. Vi ønsker at barna skal oppleve at de kan gjøre en forskjell, og at deres handlinger har betydning.

Et tema som vokser med barna

«Mangfold fra Hav til Hei» er et tema som kan tilpasses alle aldersgrupper og utviklingsnivåer. På småbarnsavdelingene vil fokuset være på sansing, opplevelser og trygghet, mens de eldste barna vil få mer ansvar og mulighet til å fordype seg i prosjekter og temaer. Vi vil bruke pedagogiske metoder som storyline og lekbasert læring for å gjøre temaet levende og engasjerende for alle.

Gjennom hele året vil vi dokumentere arbeidet vårt, og dele det med foreldre og foresatte gjennom månedsbrev, bilder og samtaler. På denne måten kan dere følge med på hva barna opplever, lærer og undrer seg over – og kanskje oppdage nye sider ved både barna og nærmiljøet vårt.

Barnehagen fyller 40 år i 2026 – vi feirer med festival!

I 2026 markerer Åmotsmarka barnehage sitt 40-årsjubileum! 
Dette ønsker vi å feire sammen med barn, foreldre og ansatte. 
Høydepunktet blir jubileumsfestivalen «Down by the bekk», som arrangeres mot slutten av barnehageåret. Festivalen blir en storstilt feiring av barnehagen, fellesskapet og alt vi har opplevd sammen. Festivalen vil by på musikk, lek, mat og aktiviteter for hele familien – alt i barnehagens ånd, med naturen som ramme og barna i sentrum. 
Vi gleder oss til å feire sammen med dere!

Dagsrytme i barnehagen

  • kl. 06.45: Barnehagen åpner
  • kl. 07.30–08.00: Frokost
  • kl. 08.00: Frilek
  • kl. 09.00: Morgensamling, tur/aktivitet, samlingsstund
  • kl. 11.00: Lunsj
  • kl. 12.00: Utelek/sovetid/lek
  • kl. 14.00: Fruktmåltid
  • kl. 16.15: Barnehagen stenger