1. FORMÅL
Boligtilskuddet skal sammen med annen boligfinansiering som hovedregel bidra til å skaffe
og sikre varige og egnede boligløsninger for søkere med varig lav inntekt.
Tilskuddsordningen er ment som et supplement til startlånordningen og lån i det ordinære
bankmarkedet.
Tilskuddet kan gis til kjøp av bolig, nødvendig utbedring/tilpasning av bolig, og til
refinansiering.
2. HVEM KAN FÅ BOLIGTILSKUDD?
Målgruppen for tilskudd sammenfaller med målgruppen for startlånordningen. Det kan som
hovedregel kun gis tilskudd til husstander med varig lav inntekt som ikke er i stand til å
betjene fullt lån.
Det stilles krav til at søkeren må være over 18 år, ha gyldig oppholdstillatelse samt ha
mottatt siste års skattemelding. Ektefeller, samboere og registrerte partnere skal søke
sammen. Det er husstandens samlede økonomiske situasjon som legges til grunn.
Når det gjelder tilskudd i forbindelse med refinansiering er det en forutsetning at det bidrar
til en varig løsning av økonomiske problemer tilknyttet bolig.
Tildeling forutsetter at kommunen har tilgjengelige midler.
3. PRIORITERTE GRUPPER
Følgende grupper skal prioriteres ved tildeling av boligtilskudd;
• Barnefamilier med varig lave inntekter.
• Husstander der det inngår personer med funksjonsnedsettelser.
• Husstander der det inngår barn med funksjonsnedsettelser selv om familien ikke
oppfyller hovedkravet om varige lave inntekter.
Søkerne skal som hovedregel inviteres til en samtale for å avklare behov og drøfte
alternative muligheter for finansiering av tiltaket.
4. TILSKUDD TIL REFINANSIERING
Tilskudd kan i særlige tilfeller benyttes til refinansiering av boliglån i tilfeller der en
refinansiering er nødvendig for å forhindre at søker mister nåværende bolig. Hensikten med
refinansieringen skal være at den fører til en varig løsning på husstandens boligproblemer.
Ved refinansiering av boliglån må søkeren oppfylle vilkårene for tilskudd. Nåværende bolig
skal være nøktern og egnet.
Det kan gis tilskudd til refinansiering av bolig innenfor antatt markedsverdi av boligen. Det
skal foreligge takst av eiendommen – utført i løpet av siste tre år.
5. ØKONOMISK BEHOVSPRØVING – TILSKUDDSUTMÅLING
Søkerne må som hovedregel ha varig lav inntekt (normalt vil dette være trygdeytelse), eller
være særlig vanskeligstilt uten tilstrekkelige økonomiske midler til å kunne betjene
nødvendig lån til formålet. Søkere må påregne å benytte sin betjeningsevne for opptak av
lån fullt ut, samt også benytte eventuell egenkapital helt eller delvis, før tilskudd kan
innvilges. I tilskuddsgrunnlaget inngår også evt. omkostninger (tinglysing m.m.).
Eksempel: En ung uføretrygdet person med funksjonsnedsettelser ønsker å kjøpe en
tilpasset mindre leilighet til en kjøpesum på kr. 1.400.000. Han har ingen egenkapital, og
beregninger viser at søker har betjeningsevne til å kunne ha et boliglån på kr. 1.000.000.
Resterende finansiering kan da være kr. 400.000 i boligtilskudd.
Før det fattes vedtak om boligtilskudd skal det vurderes om særskilte vilkår for startlån,
eksempelvis lang nedbetalingstid (Husbankens regelverk åpner for inntil 50 års
nedbetalingstid i særlige tilfeller) kan være et forsvarlig alternativ. Det gjelder i første rekke
søkere med lav, men sikker og stabil inntekt (trygd).
5.1. TILSKUDDSUTMÅLING – HUSSTANDER MED BARN MED FUNKSJONSNEDSETTELSER –
UTEN VARIGE LAVE INNTEKTER.
Selv om hovedvilkåret om varige lave inntekter ikke oppfylles kan husstander med barn med
funksjonsnedsettelser kunne få tilskudd etter følgende tabell:
Utmåling av tilskudd gjøres ved at det maksimalt kan utbetales prosentsats av den kostnad
som ikke overstiger kr. 1.000.000.
Utmålingen av tilskudd gjøres etter gjennomgang av oppgitt kostnadsoverslag utarbeidet av
fagpersonell.
Relevant kompetanse innhentes ved behov.
6. SAKSBEHANDLING
Søknad leveres elektronisk og blir behandlet i henhold til gjeldene retningslinjer. I vedtaket
skal det fremkomme begrunnelse ved innvilgelse og ved avslag, og det opplyses om søkers
klagerett.
Det er 2 søknadsfrister i året – 01.04. og 01.10. – der 50% av disponible tilskuddsmidler
tildeles til hver av søknadsomgangene. I særlige tilfeller kan disponible tilskuddsmidler i sin
helhet tildeles i samme tildelingsrunde.
Søkere som ikke har muligheter for å søke digitalt kan kontakte kommunen for å få hjelp
med søknaden.
Det må søkes om tilskudd i god tid før evt. tiltak ønskes gjennomført om det gjelder kjøp av
bolig eller ved utbedring eller tilpasning av boligen.
Det må foreligge dokumentasjon på medgåtte kostnader etter at et
utbedring/tilpasningstiltak er gjennomført før tilskudd utbetales. Likeledes må det foreligge
nødvendig dokumentasjon ved kjøp av bolig.
Det kan gis forhåndsgodkjenning av boligtilskudd i forbindelse med kjøp av bolig – i likhet
med hva som gjelder startlånordningen. Det gis da en skriftlig bekreftelse på at søker vil
motta tilskudd dersom søker finner en egnet bolig innenfor godkjent kjøpesum.
Forhåndsgodkjenningen er gyldig i 6 måneder fra vedtaksdato. Dersom fristen ikke
overholdes må det evt. søkes på nytt.
7. PANTESIKKERHET VED HØYERE TILSKUDD
Tilskudd på inntil kr. 50.000 gis uten krav til sikkerhet.
Tilskudd over denne grensen skal gis med pant i eiendommen/boligen.
Ved refinansiering skal tilskuddet sikres med pant innenfor antatt markedsverdi av boligen.
Det kreves ikke kausjon eller annen form for tilleggssikkerhet.
Pantesikrede tilskudd avskrives årlig med 5% over 20 år.
8. KRAV OM TILBAKEBETALING AV TILSKUDD
Et boligtilskudd kan betraktes som et rente- og avdragsfritt lån som kan kreves tilbakebetalt
dersom boligen ikke disponeres i henhold til vilkårene for tilskudd. Overdras boligen av ulike
grunner til ny eier i avskrivningsperioden omgjøres resterende tilskudd til lån.
I spesielle tilfeller kan kravet om tilbakebetaling av tilskudd frafalles.
9. KLAGEADGANG
Søker kan klage på avslag og utmåling. Klagen må begrunnes. Vedtaket kan påklages dersom
søker mener at vedtaket er gjort på feilaktig grunnlag, eller det foreligger nye opplysninger
som søker mener bør legges til grunn ved vurderingen. Nye opplysninger må dokumenteres.
Skriftlig klage sendes til Kvinesdal kommune og behandles endelig i kommunens klagenemd.
Klagenemdas avgjørelse er endelig.
Klagefristen er 3 uker fra det tidspunktet søker har mottatt vedtaket.